vrijdag 28 juni 2013

A little veggie love


Nieuwsgierig gemaakt door de heerlijke cupcakes van Heavenly Cupcakes begon ik met een bak actie, op deze druilerige vrijdag.
Ik vond een recept op Green Veggie. Ik heb het enigszins aangepast en de botercrème is uit de losse pols. Ik vind hem nog te veel naar boter smaken, dus er volgt vast nog een aangepaste versie.


VEGAN BERRY CUPCAKES 

Ingrediënten  [goed voor +/- 10 grote cupcakes]
  • 240 ml soja melk
  • 225 gram bloem
  • 100 gram rietsuiker
  • 80 ml zonnebloem olie
  • 2 tl vanille extract
  • 2 el maïzena
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl zout
  • handje vol bosbessen
 
1. Verwarm je oven voor op 180 graden en zet de cupcake vormpjes klaar op een bakblik. Zeef de bloem, maizena, het bakpoeder en zout. Meng de olie en de soja melk.
Klop het melkmengsel door de bloem. Het beslag is vrij taai, klop het luchtig met een mixer en voeg het vanille extract en het zout toe. Als je deeg luchtig genoeg is kun je de rietsuiker er doorheen kloppen. 


2. Vul de cupcake vormpjes zoals je oliebollen maakt. Voor degene die nog nooit zelf oliebollen hebben gemaakt: men neme twee grote lepels, vult 1 lepel met deeg en schuift met de andere lepel het deeg in het vormpje. Ik heb daarna pas de blauwe bessen toegevoegd, was een beetje een 'out of the blue-ja!-laat ik er bessen bij doen-actie'. Je kunt deze dus ook gewoon door het deeg heen scheppen nadat je de suiker hebt toegevoegd. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en zet je timer op 20 minuutjes. Prik voordat je je cakes uit de oven haalt nog even met een dikke naald in het midden om te checken of ze gaat zijn. Schone naald? Bingo, je cupcakes zijn klaar.


3. Laat je cupcakes afkoelen en begin ondertussen aan de botercrème. Op internet vond ik veel verschillende recepten. Ik heb de crème op basis van plantaardige boter gemaakt. Omdat ik een beetje in the middle of nowhere zat vandaag en het al een klein wonder was dat ik soja melk kon vinden, was kokosboter a bridge too far. Naast ongeveer 240 gram plantaardige boter, gebruikte ik 350 gram poedersuiker en mikte ik er op gevoel blauwe bessen, frambozen en rode bessen door. Toen de smaak een beetje vlak bleek heb ik er ook nog citroensap en een mespuntje zout doorheen gedaan.

Schep je botercrème in een spuitzak en gebruik een grote spuitdop, anders blijven de pitjes steken en raakt je tuit verstopt. Vergeet ook niet de spuitzak aan de bovenkant dicht te draaien, anders komt de crème er niet aan één maar twee kanten uit.  I've learned this the hard way..
Als al je cakes bespoten hebt kun je ze nog versieren met het overgebleven fruit.
  

 
THE VERDICT
Ik moet toegeven dat vegan cupcakes bakken heel goed voelde voor mijn karma. Ze zagen er ook geweldig uit. Best wel blog-proof. Alleen de smaak viel tegen. In mijn hoofd zat de smaak van de cupcakes die ik van de VegeQ kende. En deze was toch wel een aardig beetje anders. Volgens mijn Meesterbakster Mama zat het in de verhouding tussen de bloem en de melk. Ofzoiets. Ik verwacht dat er zeker nog een post 'Vegan Cupcakes 2.0' komt.
To be continued....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten